24 Kesäkuu 2015

105 –vuotias Alfa Romeo avaa suurelle yleisölle museonsa Aresessa Italiassa. Samalla museo saa uuden nimen, Aikakone, italiaksi ”La macchina del tempo”

 

Juhlistaakseen 105-vuotiasta taivaltaan Alfa Romeo avaa museonsa suurelle yleisölle. Täysin uudistetun museon tarkoituksena on toimia automerkin sydämenä ja brändikeskuksena. Museoon kuuluu näyttelytilojen lisäksi kirjakauppa, kahvila, tietopalvelu, koeajorata, tapahtumatiloja sekä autojen luovutukseen asiakkaille tarkoitettu tila. Museossa yhdistyvät Alfa Romeon menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.

 

Museo vihitään käyttöön kesäkuun 24. päivänä, samaan aikaan kun uusi Alfa Romeo Giulia julkistetaan. Yleisölle museo avataan kesäkuun 30. päivänä. Se on avoinna joka päivä aamukymmenestä iltakuuteen. Poikkeuksina tiistai, jolloin museo on suljettu ja torstai jolloin se on auki iltakymmeneen asti (www.museoalfaromeo.com).

 

Museo on ennen kaikkea Alfa Romeon historiallisen kokoelman kotipaikka. Kokoelmaa on kerätty 1960- luvulta alkaen. Se vihittiin virallisesti käyttöön vuonna 1976. Se on tähän asti ollut yleisölle avoin vain erillisvarauksella. Aresen tehtaan lopettamisesta alkaen vuonna 2009 museo on ollut suljettu.

 

Osana Alfa Romeon globaalia uudelleenlanseerausohjelmaa Aresen museosta on tehty Alfa Romeo- brändin uudistumisen keskipiste. Vuoden 2013 lopussa arkkitehti Benedetto Camerana kutsuttiin tekemään ehdotus, joka yhdistäisi uudelleenlanseerauksen tarpeet ja rakennuksen säilyttämisen. Muutostyöt aloitettiin kesällä 2014 ja ne valmistuivat keväällä 2015.

 

Arkkitehtisuunnittelussa on keskitytty tekemään rakennuksesta nykyiseen käyttötarkoitukseensa mahdollisimman toimiva. Suunnitteluratkaisun ydin on koko rakennuksen läpäisevä punainen rakenne: yleisön sisääntulosta näyttelytilojen alkuun, läpi koko näyttelyreitin. Tilaa hallitsee "alfanpunainen", moderni liukuportaikko, joka paitsi näkyy läheiselle moottoritielle, symboloi merkin uudelleensyntymistä.

 

Museon pohjapiirros viestii Alfa Romeon DNA:ta. Sitä vahvistaa valoinstallaatio, joka ulottuu rakennuksen kaikkiin osiin: valot, sanat ja kuvat on herätetty henkiin laskeutuvalla, kierteisellä liikkeellä joka symboloi Alfa Romeon tyylin ja teknologian jatkumoa yli ajan.
Näyttely koostuu 69 Alfa Romeon merkittävimmästä mallista. Ensimmäinen A.L.F.A malli, 24 HP, legendaarisen Mille Miglia voittaja, Tazio Nuvolarin ajama 6C 1750 Gran Sport sekä Touringin suunnittelema 8C kuten myös Formula 1, jota ajoi moninkertainen maailmanmestari Juan Manuel Fangio. 1950-luvun ikoninen Giulietta ja kilpa-radoilla menestystä niittänyt 33 TT 12.

 

Merkin olennainen ydin on tiivistetty kolmeen periaatteeseen: aikajanaan, joka edustaa teollista jatkumoa; kauneuteen, joka yhdistää muotoilun ja tyylikkyyden; nopeuteen, jossa yhdistyvät teknologia ja keveys. Jokaisen periaatteen esittely on saanut museosta oman kokonaisen kerroksensa. 

 

Ensimmäinen periaate, aikajana, on sijoitettu museon toiseen kerrokseen. Sinne on koottu 19 automallia, jotka parhaiten edustavat Alfa Romeota. Jokaisen mallin yhteydessä on multimediakeskus, joka kertoo kyseisestä mallista. Näyttelytilaan kuuluu myös "interaktiivinen muisti", älyteknologiasovellus, josta museovierailijat voivat itse etsiä lisätietoa mallien historiasta. Quelli dell ́ Alfa Romeo -kokonaisuus kertoo tarinan siitä miten tuhannet Alfa Romeon palveluksessa työskennelleet ihmiset ovat omalla työllään 100 vuoden aikana synnyttäneet legendan.

 

Toinen periaate, kauneus, on sijoitettu museon ensimmäiseen kerrokseen. Kerroksen pohja on suunniteltu pehmeillä ja dynaamisilla linjoilla, jotka tuovat esiin italialaisen autonkorisuunnittelun parhaita perinteitä: yhdeksän eri aikakauden muotoiluesimerkkiä, alkaen Tyylin mestarit("I maestri dello stile") - kokoelmasta jatkuen Italialaiseen kouluun ("La Scuola Italiana"), jota edustaa 1930- ja 40-lukujen Touringin suunnittelutoimiston Superleggera-brändi. Keskellä kauneuden kerrosta sijaitsee "Alfa Romeo elokuvissa" -kokokonaisuus. Sitä seuraavat 1950- ja 1960-lukua henkivät Giulietta- ja Giulia osiot.

 

Kolmas periaate, nopeus, levittäytyy rakennuksen maanalaiseen kerrokseen. Tämä on luultavasti näyttelyn jännittävin alue. Alfa Romeo -harrastajat voivat kohdata Alfa Romeon kilpa-ajovoittojen sankarit, katsomalla esimerkiksi multimediaesityksen "Nasce la leggenda", "Legenda on syntynyt". Osioon on tiivistetty legendaarisimmat kilpailut ja kilpailijat ensimmäisen ja toisen maailmansodan väliseltä ajalta.

 

Nopeus-osion jälkeen museokävijä astuu "Voittojen Temppeliin" ("Tempio delle vittorie"), tilaan joka on täytetty kuvamateriaalilla ja äänillä Alfa Romeon historian kymmenestä merkittävimmästä kilpa- ajovoitosta. Museokävijän matka legendojen kanssa päättyy upeaan Alfa Romeo -henkiseen: "tunnekuplanäytökseen". Tunnekuplat tiivistävät Alfa Romeon menestystarinan 360-asteen 4-D - esitykseen kävijän istuessa interaktiivisessa elokuvatuolissa.

 

Lisätietoja:

Tuote- ja viestintäpäällikkö Tomi Kari, puh. 040 768 7060, tomi.kari@fcagroup.com Viestintäjohtaja Bjarne Petersen, +45 2927 8832, bjarne.petersen@fcagroup.com www.alfaromeopress.com 

 

 

 

 

Uusimmat videot

Edistynyt haku

Etsi...

Mistä
Mihin
Etsi

Kuvat


Lataa

Asiaan liittyvät kuvat


Liitetiedostot