24 Kesäkuu 2015

Alfa Romeo Giulian maailman ennakkoesittely

  • Täydellinen kokonaisuus Alfa Romeon tavasta tehdä autoja ja "meccanica delle emozioni" -ajattelusta. Uusi malli pitää sisällään 105 vuotta hienostunutta tyyliä ja italialaista teknologiaa. 
  • Erottuva muotoilu viestii italialaisen muotoilun syvintä olemusta: suhteellisuuden tajua, yksinkertaisuutta ja pintojen korkealaatuista viimeistelyä 
  • Uusittu Alfa Romeon legendaarinen merkki. Siitä on tehty raikkaampi säilyttäen samalla legendaarinen muoto ja tyyli niin että se erottuu entistä paremmin keskellä kuuluisaa apilan muotoista keulaa 
  • Luovuus on valjastettu kuljettajan ympärille antaen lupauksen ilahduttavasta ajokokemuksesta, jonka mahdollistavat herkkä ohjaus, herkästi reagoiva kiihtyvyys sekä täsmällisen tarkka vaihteisto ja jarrujen toiminta 
  • Taka- tai nelivetoinen Alfa Romeo on enemmän kuin kunnianosoitus legendaariselle Alfa Romeolle: se on teknologiaratkaisu, joka takaa huippuluokan suorituskyvyn ja ajamisen hauskuuden 
  • Ainutlaatuiset, innovatiiviset moottorit: kuusisylinterinen 510 hevosvoimainen, Ferrarin teknologiasta inspiraation saanut voimanlähde ja merkin uusi referenssi voimansiirron edelläkävijyydestä, Quadrifoglio- versiona 
  • Suorituskyky on henkeäsalpaava: auto kiihtyy nollasta sataan km/h 3,9 sekunnissa 
  • Täydellinen painojakauma (50/50 suhteessa etu- ja taka-akseliin), edistyksellinen pyöräntuenta sekä huippuluokan tehostettu ohjaus 
  • Erityiset ja ylelliset tekniset ratkaisut kuten Torque Vectoring - järjestelmä auton ulkoiseen vakauden hallintaan, integroitu jarrujärjestelmä entistä lyhyempään jarrutusmatkaan sekä Active Aero Splitter hallitsemaan auton pysymistä tiessä korkeilla nopeuksilla 
  • Alfa Romeo Giuliassa yhdistyy ainutlaatuinen moottorin suorituskyky ja runsas ultrakevyiden materiaalien kuten hiilikuidun, alumiinin, alumiinikomposiitin ja muovien käyttäminen parhaan mahdollisen paino- tehosuhteen saavuttamiseksi (alhaisempi kuin 3) 
  • Malli esiteltiin kansainväliselle lehdistölle entisöidyssä Alfa Romeo museossa Aresessa Italiassa. Juuri entisöity museo avaa avataan yleisölle ja tutkijoille kesäkuun 30. päivä 

 

 

Giulia, Alfa Romeo -malliston uusi, Quadrifoglio -neliapilamerkillä varustettu huippumalli, esiteltiin kansainväliselle lehdistölle tänään Alfa Romeo museossa Aresessa, lähellä Milanoa.
Juhlava tilaisuus kunnioitti samalla Alfa Romeon yli 100 -vuotista historiaa. Tasan 105 vuotta sitten aloitettiin nimittäin Alfa Romeoiden valmistus. Tähän saavutukseen pääsee vain harvalukuinen joukko autonvalmistajia, joista vielä pienempi joukko on pystynyt Alfa Romeoon verrattaviin kansainvälisiin myyntilukuihin ja kilpailusaavutuksiin.

 

Kirjainyhdistelmä A.L.F.A tulee sanoista "Anonima Lombarda Fabbrica Automobili" eli "Lombardian autotehdas, julkinen yhtiö. Yhtiö perustettiin kesäkuun 24. päivänä vuonna 1910. Tänään, kesäkuun 24. päivänä vuonna 2015, automerkistä joka ei koskaan lakkaa yllättämästä, kirjoitetaan taas uusi sivu. Uuden sivun aiheena on uusi malli, Giulia, ja se toimii samalla manifestinä yhdistäen upealla tavalla autoilun menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden.

 

Uuden mallin lanseeraukseen löytyisi tuskin parempaa paikkaa kuin täysin uusittu Alfa Romeo museo Aresessa. Merkin "koti" avaa ovensa suurelle yleisölle kesäkuun 30. päivä. Upeasti entisöity museokokonaisuus pitää sisällään Alfa Romeon kuuluisimmat ja innovatiivisimmat luomukset. Nämä autot ovat kirjoittaneet autoteollisuuden historian tärkeimpiä sivuja ja toimivat edelleen inspiraation lähteenä nuorille Alfa Romeon muotoilijoille.

 

Joukkoon kuuluu myös insinööreistä, muotoilijoista ja stylisteistä koostuva eliittijoukko, josta käytetään FCA:n sisällä amerikkalaisten keksimää lempinimeä "Skunks - haisunäädät" ja joka on miehitetty teknologisesti innovatiivisimmilla ja luotetuimmilla suunnittelijoilla. Näitä suunnittelijoita yhdistää rakkaus Alfa Romeoon ja sen ainutlaatuisiin konseptiautoihin, "mekaanisiin luomuksiin" jotka heijastavat käytännölliset autoilutarpeet autenttisiin tunteisiin eikä pelkästään kuljetustarpeiden täyttämiseen. "Haisunäädillä" on yksi ainoa tavoite: luoda tulevaisuuden Alfa Romeo, joka kunnioittaa perinnettä, perinnettä joka on syntynyt tuhansien ihmisten: insinöörien, työntekijöiden ja johtajien työstä, työstä jonka jokainen on aina ja omalla vuorollaan hoitanut parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Uusi Alfa Romeo logo

Alfa Romeo Giulia ilmentää tasapainoisesti Alfa Romeon yli satavuotisen perinteen suhteessa tulevaisuuteen: vain se jolla on hieno menneisyys, voi kohdata tulevaisuuden haasteet. Historian kunnioittaminen näkyy myös Robilant Associatin suunnittelemasta Alfa Romeon uudistuneesta merkistä: merkki on ulkoisesti uudistettu säilyttäen huolella vanhan merkin tunnistettava muoto ja tyyli, jotka ovat tehneet siitä kautta maailman ihaillun symbolin.

 

"La meccanica delle emozioni"

Viisi tekijää tekevät Alfa Romeosta yhden maailman ihailluimmista automerkeistä: erottuva italialainen muotoilu, huippuluokan innovatiiviset moottorit, täydellinen 50/50 painojakauma, erikoislaatuiset tekniset ratkaisut ja paras paino-tehosuhde. Näistä ainesosista luodaan Alfa Romeo. 

 

Jo ensi-istunto uuteen Alfa Romeoon on kuin uuteen ulottuvuuteen siirtyminen: kaikki olennainen on keskitetty kuljettajan ympärille, kuljettajan tunteita hivelevään ajokokemuksen Alfa Romeo lupaa. Herkkä ohjaus, mainio kiihtyvyys, täsmälliset vaihteet ja jarrut. Näiden lisäksi taka- tai nelivetoinen Alfa Romeo on enemmän kuin kunnianosoitus merkin parhaille perinteille: se on on teknologiapakkaus, joka tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn ja huikean ajonautinnon.

 

Kaikki edellä mainittu voidaan tiivistää italialaiseen sanontaan: "la meccanica delle emozioni". Tunteiden mekaniikaksi suomeksi kääntyvä sanonta kuvaa Alfa Romeon syvintä olemusta, teknologian valjastamista hienoimpien autoilusta saatavien tunteiden esiintuomiseen. Läpi historiansa näihin päiviin asti merkki on kantanut ylpeydellä tuota syvintä olemustaan, arkisesta autoilusta kuuluisimmille kilparadoille yhdistäen miljoonat Alfa Romeoon rakastuneet sielut ympäri maailmaa.

 

Erottuva italialainen muotoilu

Alfa Romeo ponnistaa eteenpäin perinteen, nopeuden ja kauneuden muodostamasta tasapainosta, josta syntyy koko automaailman arvostama italialaisen autosuunnittelun ilmaisuvoima. Uusi Giulia ei tee poikkeusta, koska se kätkee sisäänsä kolme italialaisen suunnittelun erityispiirrettä: suhteellisuudentajun, yksinkertaisuuden ja pintamateriaalien korkeatasoisen viimeistelyn. Tämä "iho" on Alfa Romeon tyylisuunnittelijoiden aikaansaannosta.

 

Suhteellisuudentaju näkyy erityisesti auton teknisessä arkkitehtuurissa: keskiössä on 50/50 painosuhde ja takaveto. Tasapainon aikaansaamiseksi moottori ja mekaaniset osat on jaettu tasaisesti kahdelle akselille. Siksi Giuliassa on hyvin lyhyet korin ylitykset, pitkä konepelti ja etulokasuojat, vetävien pyörien päälle sijoitettu matkustamo sekä "lihaksikkaat" takalokasuojat, jotka viestivät voimaa. Auton akseliväli onkin luokkansa pisin, vaikka auton kori on hyvin kompakti. Näistä johtuen auton ulkomuoto on hauskalla tavalla hieman ellipsimäinen. Pyöreät kulmat ja ontot pystypalkit tekevät auton profiilista hieman "kaikkien aikojen kauneinta autoa", Giulietta Sprintiä muistuttavan.

 

Toinen italialaisen muotoilun piirre on yksinkertaisuus, joka kätkee taakseen autonvalmistuksen monimutkaisimman prosessin, muotoilun. Tyyli syntyy luonnollisista linjoista, jotka korostavat hienostuneita muotoja ja älykästä italialaista makua. Tämä puhdaslinjaisuuden tulokulma läpäisee koko Alfa Romeon historian. Uusi Alfa Romeo ylpeilee vahvalla identiteetillään, joka kumpua yksinkertaisista asioista: yhtenäinen kylkilinja kulkee auton takakulmista ovenkahvojen kautta legendaariseen apilanmuotoiseen keulaan.

 

Italialainen tyyli näkyy korkealuokkaisissa pintamateriaaleissa ja niiden viimeistelyssä. Lopputuloksena on uusi Giulia, veistoksellinen kokonaisuus, joka muistuttaa syöksyyn valmistautuvaa kissaa. Sama inspiraatio näkyy auton sisätiloissa. Muotokieli on puhdas, olennaiseen keskittyvä ja kuljettajaa palveleva. Monitoimiohjauspyörä on oiva esimerkki: siitä löytyvät kaikki keskeiset ajotyylin hallintaan tarvittavat toiminnot. Ja edelleen. Kuljettajan "työpaikan" muodostavat hieman aaltoileva mittaristo ja hallintalaitteet ja korkealaatuiset pintamateriaalit, hiilikuitu ja puu, jotka yhdessä tekevät kokonaisuudesta yhdistelmän inhimillisyyttä ja teknologiaa.

 

Huippuluokan innovatiiviset moottorit

Huippuluokan innovatiiviset moottorit ovat keskeinen osa Alfa Romeon perinteitä. Uuden Quadrifoglion suorituskykyinen ja tehokas moottori kunnioittaa komeasti perinteitä. Ferrarin insinööreiden virittämä, kuusisylinterinen turbolla varustettu bensiinimoottori antaa kunnioitettavat 510 hevosvoimaa ja nautinnollisen suorituskyvyn. Se kiihtyy nollasta sataan ällistyttävästi 3,9 sekunnissa. Huolimatta huikeista teho- ja vääntöluvuistaan moottori on huomattavan taloudellinen. Kulutusta alentaa merkittävästi elektronisesti ohjattu sylinterien poiskytkentäjärjestelmä. Moottori on nykymoottoreille tyypillisesti tehty kokonaan alumiinista, jotta sen paino on saatu pidettyä mahdollisimman kevyenä. Moottorin tunnistaa myös sen alfamaisen terävästä äänestä.

 

Täydellinen painojakauma

Uuden Giulian yksi erikoisominaisuus tasapainoinen painojakauma. Se saavutetaan toisaalta kevyiden materiaalien käytöllä ja toisaalta painon jakamisesta tasaisesti etu- ja taka-akselin välille. Tasainen painojakauma on alfamaisen ajonautinnon ehdoton edellytys. Se on saavutettu säätämällä auton rakennetta niin että painavimmat osat on sijoitettu niin keskelle kuin mahdollista.

 

Jousitus on yhtä tärkeä tekijä optimaaliseen ajettavuuteen kuin painojakauma. Taka-akselin jousitus perustuu multilink-ratkaisuun, joka takaa ajamisen mukavuuden. Etuakselin jousitus perustuu uuteen kaksiraiteiseen ohjausvarren jousitukseen, puoli-virtuaalisella ohjausakselilla, jonka tehtävänä on pehmentää voimia ja taata nopea, täsmällinen ohjaus. Tämä Alfa Romeon uniikkiominaisuus säilyttää pyörän kulmat optimaalisena myös kaarteissa, jolloin pyörän kosketuspinta tiehen on aina täydellinen sallien suuretkin kaarrenopeudet. Kaikissa tilanteissa ja kaikilla nopeuksilla Alfa Romeo Giulian ohjaus toimii luontevasti ja vaistonvaraisesti oikein.

 

Innovatiivisia ja ainutlaatuisia teknisiä ratkaisuja

Kuten Alfa Romeon insinööriosaamisessa ja muotoilussa, myös alustan ja jousituksen rakenteessa sekä materiaalivalinnoissa on pyritty täydellisyyteen. Sen seurauksena Alfa Romeolla on päätetty että elektroniikkaa käytetään vain silloin kun se olennaisesi lisää parhaan mahdollisen mekaniikan tuomaa ajonautintoa.

 

Yksi osoitus Giulian uusista elektroniikalla toteutetuista ratkaisuista on Torque Vectoring, joka kaksoiskytkimen avulla antaa tasauspyörästön säädellä jokaisen pyörän vääntöä erikseen. Tämä parantaa auton pitoa erityisesti liukkailla pinnoilla huolehtien ajamisen hauskuudesta hankalissakin olosuhteissa. Integroitu jarrujärjestelmä, IBS (Integrated Brake System) on toinen merkittävästi ajettavuutta parantava ratkaisu. Se on innovatiivinen sähkömekaaninen järjestelmä, joka yhdistää vakauden säädön ja perinteisen servo-jarrujärjestelmän ja parantaa jarrujen vastetta mahdollistaen ennätyslyhyet jarrutusmatkat.

 

Active Aero Splitter on kolmas ajettavuutta parantava teknologia. Sen ansiosta auto imeytyy tiehen juuri sopivalla voimalla kovillakin nopeuksilla. Kaikkia kolmea järjestelmää ohjataan alustan ohjausjärjestelmällä (Chassis Demand Control), jotka ovat ikään kuin Giulian sähkötoimintojen aivot. Uuteen Giuliaan on tuotu myös uudistettu versio Alfa Romeon DNA-ajotilanvalitsimesta. Ajotilavaihtoehtoja on kolme: Dynamic, Natural sekä Advanced Efficient (taloudellisen ajon ajotila). Tehokkaimmissa malleissa on vielä neljäntenä Racing -ajotila todella nopeaan ajoon.

 

Uuden auton matkustamo tarjoaa nykymittapuulla parhaan mahdollisen laadun, turvavarusteet sekä mukavuuden taatulla Alfa Romeon tyylillä: pitäen kuljettaja keskiössä. Monitoimiohjauspyörä muistuttaa Formula 1 -auton ohjauspyörää huomattavan ihmisystävälisellä käytettävyydellä: keskeisiä kytkimiä on vain kaksi. Toisella ohjataan ajotilan valitsinta ja toisella auton viihdejärjestelmää.

 

Paras paino-tehosuhde

Alfa Romeo Giulian loistava paino-tehosuhde (jonka arvo on reilusti alle 3) on saavutettu yhdistämällä erinomaisen suorituskykyinen moottori sekä ultrakevyet valmistusmateriaalit. Kardaaniakseli, konepelti ja katto on tehty hiilikuidusta; moottori, jarrut, jousitus, ovet ja lokasuojat ovat alumiinia.
Kokonaispainoa on saatu alennettua myös käyttämällä jarrujärjestelmässä alumiinisia osia sekä keraamisia jarrulevyjä. Myös istuimissa on hiilikuituiset rungot. Keveydestään huolimatta Giulia ylpeilee luokkansa jäykimmällä korilla, mikä parantaa mukavuutta ja ajettavuutta hankalimmissakin oloissa.

 

Lisätietoja:

Tuote- ja viestintäpäällikkö Tomi Kari, puh. 040 768 7060, tomi.kari@fcagroup.com Viestintäjohtaja Bjarne Petersen, +45 2927 8832, bjarne.petersen@fcagroup.com www.alfaromeopress.com 

 

 

Uusimmat videot

Edistynyt haku

Etsi...

Mistä
Mihin
Etsi

Kuvat


Lataa

Asiaan liittyvät kuvat


Liitetiedostot